معرفی وبلاگ
امام خامنه ای زن را از دید اسلام، بزرگ خانه و گل و ریحانه خانواده خواندند و با اشاره به بحران زن در جوامع غربی، افزودند: در نظام اسلامی، كارهای فراوان برای احیای جایگاه حقیقی زن انجام شده اما هنوز مشكلات زیادی بخصوص در عرصه رفتار با زن در خانواده، وجود دارد كه باید با ایجاد پشتوانه های قانونی و اجرایی آنها را حل كرد. ایشان تأكید كردند: محیط خانواده برای زن باید محیطی امن، با عزت و آرامش بخش باشد تا زن بتواند وظیفه اصلی خود را كه حفظ خانواده است به بهترین وجه انجام دهد. خواهرم حجابت برادرم نگاهت
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 775700
تعداد نوشته ها : 1099
تعداد نظرات : 19
سوره قرآن 
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

((معاد شناسی علامه طهرانی/ جلد اول: مجلس پنجم مجانست خواب و مرگ))



افعال‌ انسان‌ در حال‌ خواب‌ و مرگ‌ با بدن‌ مثالی‌ اوست‌ بدن‌ انسان‌ را که‌ طبع‌ و مُلک‌ اوست‌، همۀ ما می‌بینیم‌ و او را حسّ می‌کنیم‌. مثال‌ او که‌ همان‌ عالم‌ ذهن‌ اوست‌، مجرّد و عالم‌ ملکوت‌ پائین‌ اوست‌. نفس‌ او که‌ همان‌ روح‌ اوست‌، تجرّدش‌ بیشتر و عالم‌ ملکوت‌ بالای‌ اوست‌.

روح‌ و نفس‌ ناطقۀ انسان‌ از تولّد تا زمان‌ مرگ‌ عوض‌ نمی‌شود بلکه‌ باقی‌ است‌ و شخصیّت‌ انسان‌ را معیّن‌ می‌کند، ولی‌ البتّه‌ تکاملی‌ دارد و از مراحل‌ استعداد و قابلیّت‌ به‌ مرحلۀ تعیّن‌ و فعلیّت‌ میرسد.

عالم‌ ذهن‌ و مثال‌ انسان‌ که‌ آنرا عالم‌ برزخ‌ نیز گویند، تغییر و تبدیل‌ پیدا نمی‌کند بلکه‌ مراحلی‌ را از تکامل‌ می‌پیماید.

بدن‌ انسان‌ دائماً در تغییر و تبدیل‌ بوده‌، هر روز اجزائی‌ را از دست‌ میدهد و اجزای‌ دگری‌ را به‌ خود اضافه‌ می‌کند، و غذا بدل‌ مایتحلّل‌ است‌ که‌ باید دائماً به‌ آن‌ برسد و جای‌ اجزای‌ از بین‌ رفته‌ را پر کند و تدارک‌ بنماید.

وقتی‌ انسان‌ می‌خوابد بدن‌ را زمین‌ می‌گذارد، ولی‌ عالم‌ مثال‌ و ذهن‌ او بر زمین‌ نمی‌افتد.

ذهن‌ او بیدار است‌. حرکت‌ می‌کند، مسألۀ فکری‌ حلّ می‌کند، عبادت‌ می‌کند، داد و ستد می‌نماید، نکاح‌ می‌کند، بر هوا پرواز و در دریا شنا می‌کند، و بالاخره‌ هزاران‌ کار انجام‌ میدهد بصورتهای‌ مختلف‌ که‌ ما از آن‌ تعبیر به‌ خواب‌ دیدن‌ و طیف‌ و رؤیا می‌نمائیم‌.

در بعضی‌ از خوابها آنقدر عصبانی‌ و ناراحت‌ می‌شود، و دعوی‌ و جنگ‌ راه‌ می‌اندازد، و ترس‌ و دهشت‌ او را فرا می‌گیرد؛ و در بعضی‌ دگر آنقدر حال‌ انبساط‌ و سرور به‌ او دست‌ میدهد، و در تفرّج‌ و ملایمت‌ و مسالمت‌ به‌ حدّ أعلا میرسد.

چون‌ از خواب‌ بیدار می‌شود، گمان‌ می‌کند که‌ این‌ کارها را بدنش‌ انجام‌ داده‌ است‌ و با این‌ بدن‌ خاکی‌ پرواز کرده‌ و داد و ستد نموده‌ و جنگ‌ و جدال‌ راه‌ انداخته‌ و مسافرتهای‌ طولانی‌ نموده‌ است‌.

از رفیقش‌ که‌ بیدار بوده‌ است‌ سؤال‌ می‌کند من‌ چه‌ کردم‌، کجا رفتم‌، چند نفر را کُشتم‌، چه‌ شادیها نمودم‌ ؟ رفیق‌ در پاسخ‌ می‌گوید: هیچ‌، هیچ‌؛ بدنت‌ روی‌ زمین‌ بدون‌ حرکت‌ افتاده‌ و أبداً کاری‌ و حرکتی‌ و گفتاری‌ از تو سر نزده‌ است‌.

آری‌ این‌ کارها را بدن‌ او نمی‌کرده‌ است‌، خطبه‌ها را زبان‌ گوشتی‌ او نمی‌خوانده‌ است‌، مناظر عجیب‌ و غریب‌ خواب‌ را چشم‌ ظاهری‌ واقع‌ در کاسۀ سر او نمی‌دیده‌ است‌، این‌ صداها و غرّش‌ها را دو گوش‌ گوشتی‌ و استخوانی‌ او نمی‌شنیده‌ است‌.


دسته ها : کتابخانه
1393/11/5 12:16
X