معرفی وبلاگ
امام خامنه ای زن را از دید اسلام، بزرگ خانه و گل و ریحانه خانواده خواندند و با اشاره به بحران زن در جوامع غربی، افزودند: در نظام اسلامی، كارهای فراوان برای احیای جایگاه حقیقی زن انجام شده اما هنوز مشكلات زیادی بخصوص در عرصه رفتار با زن در خانواده، وجود دارد كه باید با ایجاد پشتوانه های قانونی و اجرایی آنها را حل كرد. ایشان تأكید كردند: محیط خانواده برای زن باید محیطی امن، با عزت و آرامش بخش باشد تا زن بتواند وظیفه اصلی خود را كه حفظ خانواده است به بهترین وجه انجام دهد. خواهرم حجابت برادرم نگاهت
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 774819
تعداد نوشته ها : 1099
تعداد نظرات : 19
سوره قرآن 
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
 

 

آمریکا و عربستان سعودی نیز از اقدامات خشونت‌آمیز صالح علیه حوثی‌ها در شهر شمالی صعده در 2 جنگ بین سال‌های 2004 و 2010 حمایت کرده‌اند ـ درگیری‌هایی که تا حدی منجر شد رییس‌جمهور وقت مشروعیت خود را در نخستین دهه هزاره جدید از دست بدهد. برنامه حملات پهبادها به رهبری آمریکا در یمن نیز به عنوان عاملی برای افراط‌گرایی به حساب می‌آید. طبق نوشته یکی از تحلیل‌گران سیاسی در صنعا: «دیگر آنها نمی‌توانند مدعی شوند که ایرانیان در حال از بین بردن ثباتی هستند که در یمن بوجود آورده‌اند، و یا اینکه حوثی‌ها را به خاطر درخواست کمک از جاهای دیگر محکوم کنند.»

تاکنون قطر، امارات، و کویت هر یک تلاش کرده‌اند تا در طرح‌های مهمی در یمن سرمایه‌گذاری کنند. دوحه از یک طرح 600 میلیون دلاری برای معاملات زمین در صنعا حمایت کرد، و شرکت ترابری دریایی امارات، دی‌پی ورلد (DP World)، امتیاز احداث بندر جنوبی عدن را در سال 2008 تصاحب کرد ـ قراردادی که یک شرکت کویتی نیز در مزایده آن شرکت کرده بود. با این حال، اغلب چنین اقداماتی بدون نتیجه باقی ماند. طرح قطر کامل نشد، و دی‌پی ورلد نیز پس از متهم شدن به عامدانه خدشه وارد کردن به شهرت بندر به منظور افزایش تردد کشتی‌ها از طریق خود دبی و نیز از طریق بندری در جیبوتی که آن نیز تحت کنترل این شرکت است، مزایده عدن را در سال 2012 رها کرد.

هرچند اعضای شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس به هنگام صحبت در خصوص حوثی‌ها تمرکز خود را عمدتاً معطوف به ایران می‌کنند، اما یکی از عوامل اصلی تنش مرتبط با این گروه پیش از سال 2011،‌ نقش‌های متفاوت قطر و عربستان در درگیری 6 ساله بین این گروه و رژیم صالح بود. ریاض حداقل از سال 2008 از طرح‌های سرکوب حوثی‌ها حمایت کرده است، با این انگیزه که ممکن است خیزش این گروه سبب تحریک اقلیت‌های زیدیه و شیعه در خود کشور عربستان شود. دوحه نیز به نوبه خود سعی کرد تا نقش یک میانجی را در این درگیری بازی کند. در سال 2007 امیر وقت، حمد بن خلیفه آل لثانی، از یمن بازدید نمود و یک هیئت قطری را به صعده فرستاد تا به آتش‌بس کمک کند، و 500 میلیون دلار برای بازسازی استان در ازای خلع سلاح حوثی‌ها پیشنهاد داد. پیمان آتش‌بس (که به توافق دوحه معروف است) بین دولت یمن و حوثی‌ها در پایتخت قطر در فوریه 2008 به امضا رسید. هنگامیکه آتش‌بس شکسته شد، قطر مجدداً نمایندگانی را فرستاد و سعی تا به درگیری‌های بعدی آن خاتمه دهد ـ ازجمله ششمین جنگ که عربستان سعودی نقش فعالی در آن بود.

از اوایل 2015 حوثی‌ها موضع شدیدی علیه مداخلات خارجی گرفته‌اند و عامل مشکلات امنیتی و اقتصادی کشور را خارجی و دست‌نشانده‌های دولت یمن می‌دانند. وقایع فوریه 2015 ـ که در آن حوثی‌ها کنترل کاخ ریاست‌جمهوری را بدست آوردند، به همراه سکونت مخفی عبد ربه منصور هادی در صنعا و مقر دو سازمان اطلاعاتی اصلی یمن، پیش از درخواست قدرت سیاسی بیشتر ـ نشان داده است که تحریم‌ها تأثیر اندکی در مقابله با خیزش حوثی‌ها داشته است و مشخص نیست که جامعه جهانی چه اهرمی را علیه این جنبش بکار خواهد برد.


X