معرفی وبلاگ
امام خامنه ای زن را از دید اسلام، بزرگ خانه و گل و ریحانه خانواده خواندند و با اشاره به بحران زن در جوامع غربی، افزودند: در نظام اسلامی، كارهای فراوان برای احیای جایگاه حقیقی زن انجام شده اما هنوز مشكلات زیادی بخصوص در عرصه رفتار با زن در خانواده، وجود دارد كه باید با ایجاد پشتوانه های قانونی و اجرایی آنها را حل كرد. ایشان تأكید كردند: محیط خانواده برای زن باید محیطی امن، با عزت و آرامش بخش باشد تا زن بتواند وظیفه اصلی خود را كه حفظ خانواده است به بهترین وجه انجام دهد. خواهرم حجابت برادرم نگاهت
صفحه ها
دسته
لينك سازمان زنان
سايت مراجع
لينك دوستان
لينك شهر قدس
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 201811
تعداد نوشته ها : 1702
تعداد نظرات : 69
سوره قرآن 
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

بسم الله الرحمن الرحیم

رساله لقاء الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی؛ مقدمه مولف، قسمت ششم

و باید انسان تدبر در این اخبار [که در قسمتهای قبل آورده شد] نماید؛ اولاً ملتفت باشد که این اخبار سنداً معتبر و در کتب معتبره و امضاهاى علماى مذهب بر آنها واقع است و علاوه بر استحکام اسناد، علماى اعلام این اخبار را قبول کرده ‏اند و در کتب معتمده ‏شان که تصریح به صحت اسناد آنها کرده ‏اند ضبط کرده ‏اند و از این اخبار عند التأمل واضح است که مقام حضرت ختمى مرتبت مرتبه اسم اعظم و حجاب اقرب است و از این سیصد اسم که سى و پنج تاى از آن در این خبر ذکر شده بالاتر است؛ بلکه همه اسماء در حیطه مرتبت آن بزرگوار مى‏باشد؛ چرا که صریح روایت گذشته است که این سیصد اسم مخلوق از ارکان اسماء ثلاثه و همه اینها با اسماء ثلاثه از ارکان و حجب اسم واحد مکنون مخزون است که آن هم مخلوق است.

و بعد از اینکه این مراتب مسموع سمع شریف باشد و مختصر تأمل نمایند، خواهند دید که اگر این اسماء الله و صفات الله که در این اسماء است، مثلاً از مراتب حقیقت سید بشر (صلى‏الله علیه و آله و سلم) باشد، لابد قرب آن بزرگوار قرب معنوى، و معرفت او معرفت حقیقیه خواهد بود؛ اگرچه بعد از این همه تفاصیل باز به تنصیص خود آن بزرگوار و فرمایشات آل ‏طیبین و خلفاى مقدسین ایشان -که علمشان با آن حضرت مساوى است، به این معنى که وارث همه علوم آن حضرت هستند- خود آن بزرگواران هم از معرفت کنه حقیقت ذات عاجز باشند؛ و این معنى را منافاتى با دعواى‏ حضرات نیست که معرفت حق جل جلاله اجمالاً براى بزرگان دین و اولیاى خداوند رحیم، ممکن و مرغوب فیه است. بلکه اهم مطالب دینیه همین است که بلکه کسى از این مطالب و مراتب چیزى تحصیل نماید. بلکه این مطلب غایت دین بلکه علت غائیه خلق سماوات و ارضین، بلکه تمام عالم‏هاست.

و اگر کسى با همه این مراتب در مقام تنزیه صرف ذات اقدس ایستادگى داشته باشد و بگوید: به هیچ وجه راه به معرفت خدا نیست؛ نه تفصیلاً و نه اجمالاً، و نه کنهاً و نه وجهاً، آن وقت اگر تأمل صادق نماید خواهد دید که این تنزیه موجب تعطیل و موجب ابطال و الحاق به عدم است من حیث لا یشعر، چنانکه ائمه (علیهم السلام) در اخبار معتبره نهى از تنزیه صرف فرموده ‏اند.

1393/12/7 9:44

بسم الله الرحمن الرحیم

کتاب منتهی الامال،ادامه مطلب....

خدیجه هر روز چند نوبت از مفارقت آن حضرت می گریست و چون چهل روز تمام شد ،جبرئیل بر پیامبر نازل شد،و گفت :«خداوند تو را سلام می رساندو می فرماید مهیا شو برای تحفه و کرامت من.»و امشب بر این طعام افطار کن،و طبقی از میوه‌های بهشتی خرما و انگور و جامی از آب بهشت بر آن حضرت آورده شد و پس تناول،برای اقامه نماز مهیا گشت که در این زمان جبرئیل گفت،در این وقت نماز جایز نیست و باید به منزل خدیجه روی و با او مضاجعت نمایی،که حق تعالی می خواهد در این شب از نسل تو ذریه ای طیبه خلق نماید.پس پیامبر به خانه خدیجه رفت و به گفته خدیجه پس از مضاجعت نور فاطمه را در شکم خود یافتم،چون به حضرت فاطمه حامله شد،فاطمه در شکم با او سخن می گفت و مونس او بود و او را صبر می فرمود،چون خدیجه به خاطر ازدواج با پیامبر مورد هجرت وتنهایی از جانب زنان مکه قرار گرفته بود،روزی پیامبر متوجه سخن گفتن خدیجه با فرزند در شکمش گشت و فرمود:«اینک جبرئیل مرا خبر داد که این فرزند دختر است و او نسل طاهر مرا به وجود خواهد آورد،و از نسل او امامان و پیشوایان دین به هم خواهند رسید و حق تعالی بعد از انقضای وحی ایشان را خلیفه های خود خواهد گردانید در روی زمین.»

چون زمان تولد حضرت فرا رسید هیچ کدام از زنان مکه به خانه خدیجه نیامدند و ایشان بسیار اندوهناک گشت در این حال،چهار زن گندم گون نزد آن حاضر شدندو فرمودند :«مترس خدیجه ما رسولان پروردگار به سوی تو،ساره،آسیه،مریم،و کلثوم خواهر موسی بن عمران هستیم که برای یاری تو آمده ایم.» پس حضرت فاطمه پاک و پاکیزه فرود آمد چون به زمین رسید،نور او ساطع گردید و شرق وغرب عالم را روشن گردانید و او را به آب کوثر شستشو دادند و او به سخن آمد و فرمود:«اشهد ان لا اله الا الله و ان ابی رسول الله سید الانبیا و ان بعلی سید الاوصیا و ولدی ساده الاسباط.»

پس آن زنان به خدیجه گفتند:«بگیر این دختر را که طاهره و مطهره است و حق تعالی برکت داده او را و نسل او را.» و ادامه مطلب ....

1393/12/7 9:43

رساله "لُبّ‌اللُباب "

پست [۱۸]

🌳عالم خلوص و اخلاص و اقسام آن


باید دانست که وصول بدان مقامات و درجات بدون اخلاص در راه حقّ صورت نبندد و تا سالک به منزل مخلّصین نرسد کشف حقیقت چنانکه باید براى او نخواهد شد.


بدانکه اخلاص و خلوص بر دو قسم است: اول: خلوص دین و طاعت از براى خداى تعالى. دوم: خلوص خود را از براى او. و دلالت بر اوّل دارد کریمه شریفه: وَ مَا امِرُوا الا لِیَعْبُدُوا اللهَ مُخْلِصینَ لَهُ الدِّینَ و بر دوم دلالت دارد کریمه شریفه: إلَّا عِبادَ اللهِ الْمُخْلَصینَ و حدیث نبوى مشهور: مَن أخلَصَ لِلّهِ أربَعینَ صَباحًا ظَهَرَت یَنابیعُ الحِکمَةِ مِن قَلبه إلى لِسانِه  دلالت بر قسم دوم دارد. یعنى کسى بدین مرحله مى‏رسد که خود را براى خداى تعالى

 خالص کند.


و توضیح این اجمال آنکه: خداوند تعالى همانطور که صلاح را در قرآن کریم در بعضى از مواضع استناد به عمل داده است کقوله تعالى: مَنْ عَمِلَ صالِح  یا: عَمِلَ عَمَلا صالِح یا الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ  و در بعضى از مواضع آن را استناد به ذات انسان داده است کقوله تعالى: إنَّهُ مِنَ الصّالِحینَ  یا: وَ صالِحُ الْمُؤْمِنینَ  همچنین اخلاص و خلوص را گاهى مستند به عمل دانسته و نسبت به آن داده است و گاهى مستند به ذات. بدیهى است که تحقّق اخلاص در مرتبه ذات موقوف است بر اخلاص در مرتبه عمل یعنى تا کسى در یکایک از اعمال و افعال و گفتار و سکون و حرکت خود اخلاص به عمل نیاورد به مرحله اخلاص ذاتى نائل نخواهد شد. قال عزّ من قائل: الَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصّالِحُ یَرْفَعُهُ به ارجاع ضمیر مستتر فاعل «یرفع» به سوى «العمل الصالح» و معنى چنین مى‏شود: «العمل الصّالح یرفع الکلم الطّیّب»


آیه 10، فاطر: کلمه طیّبه به سوى او بالا مى‏رود، و عمل شایسته آن را بالا مى‏برد

((معاد شناسی علامه طهرانی/ جلد اول: مجلس پنجم مجانست خواب و مرگ))



افعال‌ انسان‌ در حال‌ خواب‌ و مرگ‌ با بدن‌ مثالی‌ اوست‌ بدن‌ انسان‌ را که‌ طبع‌ و مُلک‌ اوست‌، همۀ ما می‌بینیم‌ و او را حسّ می‌کنیم‌. مثال‌ او که‌ همان‌ عالم‌ ذهن‌ اوست‌، مجرّد و عالم‌ ملکوت‌ پائین‌ اوست‌. نفس‌ او که‌ همان‌ روح‌ اوست‌، تجرّدش‌ بیشتر و عالم‌ ملکوت‌ بالای‌ اوست‌.

روح‌ و نفس‌ ناطقۀ انسان‌ از تولّد تا زمان‌ مرگ‌ عوض‌ نمی‌شود بلکه‌ باقی‌ است‌ و شخصیّت‌ انسان‌ را معیّن‌ می‌کند، ولی‌ البتّه‌ تکاملی‌ دارد و از مراحل‌ استعداد و قابلیّت‌ به‌ مرحلۀ تعیّن‌ و فعلیّت‌ میرسد.

عالم‌ ذهن‌ و مثال‌ انسان‌ که‌ آنرا عالم‌ برزخ‌ نیز گویند، تغییر و تبدیل‌ پیدا نمی‌کند بلکه‌ مراحلی‌ را از تکامل‌ می‌پیماید.

بدن‌ انسان‌ دائماً در تغییر و تبدیل‌ بوده‌، هر روز اجزائی‌ را از دست‌ میدهد و اجزای‌ دگری‌ را به‌ خود اضافه‌ می‌کند، و غذا بدل‌ مایتحلّل‌ است‌ که‌ باید دائماً به‌ آن‌ برسد و جای‌ اجزای‌ از بین‌ رفته‌ را پر کند و تدارک‌ بنماید.

وقتی‌ انسان‌ می‌خوابد بدن‌ را زمین‌ می‌گذارد، ولی‌ عالم‌ مثال‌ و ذهن‌ او بر زمین‌ نمی‌افتد.

ذهن‌ او بیدار است‌. حرکت‌ می‌کند، مسألۀ فکری‌ حلّ می‌کند، عبادت‌ می‌کند، داد و ستد می‌نماید، نکاح‌ می‌کند، بر هوا پرواز و در دریا شنا می‌کند، و بالاخره‌ هزاران‌ کار انجام‌ میدهد بصورتهای‌ مختلف‌ که‌ ما از آن‌ تعبیر به‌ خواب‌ دیدن‌ و طیف‌ و رؤیا می‌نمائیم‌.

در بعضی‌ از خوابها آنقدر عصبانی‌ و ناراحت‌ می‌شود، و دعوی‌ و جنگ‌ راه‌ می‌اندازد، و ترس‌ و دهشت‌ او را فرا می‌گیرد؛ و در بعضی‌ دگر آنقدر حال‌ انبساط‌ و سرور به‌ او دست‌ میدهد، و در تفرّج‌ و ملایمت‌ و مسالمت‌ به‌ حدّ أعلا میرسد.

چون‌ از خواب‌ بیدار می‌شود، گمان‌ می‌کند که‌ این‌ کارها را بدنش‌ انجام‌ داده‌ است‌ و با این‌ بدن‌ خاکی‌ پرواز کرده‌ و داد و ستد نموده‌ و جنگ‌ و جدال‌ راه‌ انداخته‌ و مسافرتهای‌ طولانی‌ نموده‌ است‌.

از رفیقش‌ که‌ بیدار بوده‌ است‌ سؤال‌ می‌کند من‌ چه‌ کردم‌، کجا رفتم‌، چند نفر را کُشتم‌، چه‌ شادیها نمودم‌ ؟ رفیق‌ در پاسخ‌ می‌گوید: هیچ‌، هیچ‌؛ بدنت‌ روی‌ زمین‌ بدون‌ حرکت‌ افتاده‌ و أبداً کاری‌ و حرکتی‌ و گفتاری‌ از تو سر نزده‌ است‌.

آری‌ این‌ کارها را بدن‌ او نمی‌کرده‌ است‌، خطبه‌ها را زبان‌ گوشتی‌ او نمی‌خوانده‌ است‌، مناظر عجیب‌ و غریب‌ خواب‌ را چشم‌ ظاهری‌ واقع‌ در کاسۀ سر او نمی‌دیده‌ است‌، این‌ صداها و غرّش‌ها را دو گوش‌ گوشتی‌ و استخوانی‌ او نمی‌شنیده‌ است‌.

دسته ها : کتابخانه
1393/11/5 12:16
 در آستانه‌ی اربعین حسینی و همزمان با حضور میلیونی عاشقان ثارالله در راهپیمایی عظیم اربعین، در جوار بارگاه ملکوتی حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام از تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب «پنجره‌های تشنه» رونمایی شد.
متن این تقریظ به شرح زیر است:
 
بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌
این حسین کیست که عالم همه دیوانه‌ى اوست‌
این چه شمعی است که جانها همه پروانه‌ى اوست‌
اى شعله‌ى فروزان، اى فروغ تابان، اى گرمابخش دلهاى خلایق! تو کیستى با این شکوه و جلال، با این شیرینى و دلنشینى، با این هیبت و اقتدار، با این‌همه لشکر دل‌به‌همراه، با غلغله‌ى فرشتگان که در کنار موکب تو با آدمیان رقابت میکنند؟ تو کیستى اى نور خدا، اى نداى حقیقت، اى فرقان، و اى سفینةالنجاة؟ چه کرده‌ئى در راه خدایت که پاداش آن خدائى‌شدنِ هر آن چیزى است که به تو نسبت میرساند؟ بنفسى انت، بروحى انت، بِمُهجَةِ قلبى انت، و سلام الله علیکَ یومَ وُلِدتَ و یوم اُستُشهِدتَ مظلوماً و یوم تُبعَثُ فاخِراً و مَفخَراً. ۹۳/۲/۲۹
بسیار خوب و با ذوق و سلیقه نوشته شده است؛ و با نگاه هنرمندانه و کنجکاو و نکته‌یاب. خواندم تا ۹۳/۲/۲۸.
دسته ها : کتابخانه
1393/9/30 1:42
X